Pardubice - Lidem, kteří dojíždějí vlakem mimo hlavní železniční tahy, hrozí, že jim příští rok České dráhy zruší spoje. Pokud totiž kraj drahám nezaplatí dalších více než sto milionů korun na pokrytí ztráty z osobní dopravy v regionu, může následovat omezení, nebo dokonce zastavení provozu na zhruba deseti tratích. Ty by České dráhy financovaly výhradně z vlastních peněz a v případě, že by na provoz neměly, mohly by spoje kdykoliv zastavit.
"Máme oprávněné obavy, že v případě nepříznivého vývoje může v průběhu roku 2004 nastat zastavení osobní dopravy na většině vedlejších tratích v kraji. Ohroženy jsou tratě na Chrudimsku, Králicku nebo třeba z Vysokého Mýta do Litomyšle. To je pro nás nepřijatelné," řekl Miloslav Macela, krajský radní zodpovědný za dopravu.
České dráhy totiž předložily kraji požadavek na úhradu ztráty z osobní dopravy ve výši přes 220 milionů korun. Pardubický kraj však dosud hradil částku méně než poloviční a s touto výší uvažuje i v rozpočtu na příští rok. Z tohoto důvodu České dráhy hodlají kraji předložit smlouvu o dopravní obslužnosti, v níž nebude uvedeno deset regionálních tratí mimo hlavní tahy vedoucí přes Pardubice na Moravu či Havlíčkův Brod nebo směřující na Hradec Králové či do Polska.
Méně významné tratě nekryté dotací kraje chtějí dráhy provozovat na své podnikatelské riziko. To by ale znamenalo, že by se po nich jezdilo pouze v případě, že na to budou mít železničáři peníze. "Pokud budeme spoj provozovat a nikdo nám na něj nepřispěje, můžeme si ho dovolit pouze v případě, že na něj budeme mít peníze. Jednou z možností je použití zisku z nákladní dopravy. Dotovat ho ze svého kvůli vysokým provozním nákladů ale nelze," uvedl Jan Grebík z Obchodně provozního ředitelství Českých drah v Pardubicích. Kraj ale trvá na tom, aby ve smlouvě o dopravní obslužnosti byly uvedeny všechny tratě.
"V návrhu nového jízdního řádu již chybí trať mezi Chrudimí a Heřmanovým Městcem, přestože byla v požadavku na úhradu ztráty uvedena. V podobné situaci jsou i ostatní kraje v České republice. Stát musí zvážit, zda podpora osobní dopravy je jeho prioritou. České dráhy zároveň musí hledat úspory také ve vlastní organizační struktuře. Těžko ale uvěřit, že do roka najdou peníze na provoz dříve ztrátových tratí," řekl radní Miloslav Macela.
Pokračování na str. C2
Pokračování ze str. C1
Nový regionální zástupce Českých drah pro Pardubický kraj Emil Efler, jmenovaný tento čtvrtek za odvolaného Jana Jozu, nebyl schopen říci, do jaké míry se provoz regionálních tratí dotkne. Údajně je v úřadě teprve krátce.
K problému se vyjádřil pouze zástupce ředitele odboru regionálních vztahů Ivan Študlar. "Vedení českých drah neuvažuje o žádném rušení tratí nebo zastavování provozu," použil Študlar již delší dobu omílanou frázi. Přesto mají železničáři vytipovány tratě s přesně vyčíslenými provozními náklady, na nichž se uvažuje o úplném zastavení provozu, zajištění náhradní dopravy autobusy na útratu Českých drah nebo vypouštění některých spojů.
Proti tomu již dnes protestují například na Králicku. Kromě již tak komplikované dopravy lidí do práce a školy počítají s osobní vlakovou přepravou jako s jedním ze základních prvků podpory turistického ruchu rozvojové programy Králicka.
"Navržené rušení vlakových spojů má výrazně likvidační charakter a podstatně snižuje možnosti lidí z regionu cestovat. Železniční doprava byla pro nás v době svého vzniku důležitá pro rozvoj hospodářství a průmyslové výroby," uvedl starosta Králík Dušan Krabec s odvoláním na společné vyjádření obcí.
Starostové obcí Králicka požadují například navrácení prvního ranního spoje z Lichkova do Letohradu. Chtějí také, aby dráhy našly řešení pro dopolední vlaky, protože lidé z Mladkova se z Letohradu dostanou domů spojem buď v o půl osmé ráno, nebo až hodinu po poledni.
Tratě či jejich části, jimž hrozí zrušení
Přelouč - Prachovice, Borohrádek - Moravany - Chrudim, Chrudim - Heřmanův Městec, Choceň - Vysoké Mýto - Litomyšl, Dolní Lipka - Štíty, Čáslav - Třemošnice, Svitavy - Polička - Žďárec u Skutče, Česká Třebová Chornice - Skalice nad Svitavou, Rudoltice - Lanškroun
Marcela Macháčková – 12.10.2006 19:55