Tisk o obci

Bez dotací by se cyklostezky v regionu budovat nedaly

Orlický deník – 15.1.2010
Téma Cyklostezka
Zobrazeno 1050x

Orlickoústecko - Letos má být otevřena stezka mezi Letohradem a Žamberkem, plánují se i další.

Zažíváme bezesporu boom cyklostezek, v létě to na těch současných vypadá jak na Václaváku. Jejich síť na Orlickoústecku rozšíří další trasy, Sdružení obcí Orlicko letos dokončí cyklostezku mezi Letohradem, Lukavicí a Žamberkem .

Kilometr zhruba za sedm milionů

Celkový rozpočet na tento projekt je 37 milionů korun s tím, že investorovi pomohou dotace z regionálního operačního programu NUTS II Severovýchod a státního fondu dopravní infrastruktury. ?Jde o úsek dlouhý 4,7 kilometru a zprovoznění cyklostezky se předpokládá na přelomu května a června 2010,? uvedl manažer Sdružení obcí Orlicko Antonín Fiala. Mnohokrát už se setkal s názorem, že cyklostezka je úzká, když měří dva metry. Ti, co jsou zvyklí na ?třímetrovku? mezi Ústím a Letohradem, se obávají, že na užší silničce bude docházet ke konfliktům mezi cyklisty a in-line bruslaři. Podle Antonína Fialy jsou však cyklostezky o šíři dva metry v západní Evropě běžné. ?Cyklostezku jsme začali projektovat v roce 2004, tehdy bylo in-line bruslení okrajovou záležitostí,? vysvětlil. ?Je třeba si uvědomit, že každý půlmetr cyklostezku prodražuje o miliony. Prioritním je pro tento projekt bezpečná doprava lidí do zaměstnání a dětí do škol, cykloturistika a relaxace je až na druhém místě.? Laikovi to možná nepřijde, ale stavba cyklostezek je finančně náročnou a dlouhodobou záležitostí. Jeden kilometr přijde na zhruba sedm milionů korun, trasy zasahují do pozemků mnoha majitelů a vše sladit bývá opravdu náročné.

Další cyklostezka, jejímž investorem je Sdružení obcí Orlicko, má vést z Červené Vody do Králík. Rozpočet má kolem dvaceti milionů korun. ?Bez dotací prakticky cyklostezky stavět nejde, takže rádi bychom na tento projekt získali peníze z Regionálního operačního programu NUTS II Severovýchod , případně ze Státního fondu dopravní infrastruktury ČR,? upřesnil Fiala. ?Pokud půjde vše podle plánu, mohlo by se začít stavět na podzim příštího roku.? Už dlouho plánované propojení Letohradu s Jablonným nad Orlicí a Králíky se zadrhlo na dvou věcech: na stavbě cyklostezky se nechce podílet obec Verměřovice a území mezi Sobkovicemi a Těchonínem je území velmi cenné z hlediska ochrany přírody. Než se podaří tyto oříšky rozlousknout, bude trasa vyznačena jako cyklotrasa a cyklostezka bude řešena po částech. ?Výhledově máme také plány propojit Letohrad s Pastvinami a Pastviny se Žamberkem a pak pokračovat směrem na Záchlumí, ale to jsou zatím jen vize,? dodal manažer Sdružení obcí Orlicko. ?O cyklostezkách jednáme i s polskou stranou, Poláci by se mohli napojit na trasu v Dolní Lipce a pokračovat směrem na Miedzylesie a Bystrzyci Klodzkou.?

Z Lanškrouna do Třebové bezpečněji

Cyklisté by v budoucnu mohli bezpečněji a pohodlněji jezdit i mezi Lanškrounem a Českou Třebovou. Svazek obcí Lanškrounsko se v první fázi pustí do stavby cyklostezky z Lanškrouna kolem Zámečku do Rudoltic. Projekt počítá s tím, že v některých úsecích její trasa povede po stávajících komunikacích.

DANA POKORNÁ
Marcela Machá?ková – 27.1.2010 10:05

Počítadlo.cz