Tisk o obci

Na obzoru další nová cyklostezka

Orlický deník – 12.11.2008
Téma Budování v obci
Zobrazeno 997x

Jezdit po frekventovaných silnicích na kole není v dnešní době příjemné ani bezpečné. Cyklisté proto jistě přivítají, že se připravuje stavba další cyklostezky, a to mezi Lanškrounem a Českou Třebovou.

Ve hře jsou dvě varianty trasy

Dnes bude o výkupu pozemků pro cyklostezku rozhodovat lanškrounské zastupitelstvo. Starosta Lanškrouna Martin Košťál by se rád pustil do její stavby už před několika lety, kdy usedl do starostenského křesla, tehdy se však připravovaly cyklostezky mezi Ústím nad Orlicí a Letohradem, Českou Třebovou a Chocní, a tak záměr musel počkat na příhodnou dobu.

A proč jsou cyklostezky tak důležité? ?Prioritou je pochopitelně bezpečnost dopravy, to je markantní zejména v souvislosti s budováním bytové výstavby na Zámečku u Rudoltic,? podotkl Martin Košťál. ?Cyklostezka bude samozřejmě přínosem i pro cykloturistiku, to ale beru spíše jako takovou třešničku na dortu.?

Její trasa zatím není pevně stanovená, to bude úkol pro projektanty. Cílem je spojit Lanškroun a Českou Třebovou trasou, která povede přes Rudoltice, Damníkov, Třebovice a Rybník. Uvažuje se o dvou variantách, první počítá s tím, že cyklostezka povede z Rudoltic podle silnice první třídy do Damníkova a odtud po staré silnici na Třebovice. Podle druhé varianty by cyklostezka mohla vést za Rudolticemi po některé z polních cest, napojit se na trasu bývalé železnice a kopírovat ji do obce Třebovice. Odtud by pokračovala po nepříliš frekventované silnici do Rybníka, kde by se nově vybudovaným úsekem napojila v České Třebové na nábřeží Míru. Celková délka má být zhruba 16 kilometrů.

Stavbu cyklostezky zaštítí dobrovolný svazek obcí Lanškrounsko. Záměr však nejdříve musí odsouhlasit zastupitelstva všech dotčených obcí a měst.

?Cyklostezky nejsou zrovna levnou záležitostí,? konstatoval Martin Košťál. ?Cena pochopitelně záleží na tom, jaký podíl připadne na nově budované úseky a jak se využijí stávající komunikace. Celkové náklady odhadujeme do 30 milionů korun. Obce a města budou muset kalkulovat přibližně se čtyřicetiprocentním podílem vlastních prostředků, šedesát procent by měla být dotace z evropských fondů. Města se hlásí ke svému podílu, který bude pochopitelně o mnoho vyšší než podíl malých obcí.?

Lanškrounský starosta budování cyklostezky probral s vedením obcí Damníkov a Rudoltice a i když mají starostové řadu otázek zejména na financování stavby nebo dobu realizace, v zásadě nejsou proti. ?Uvědomují si potřebnost této akce,? podotkl Martin Košťál. ?Věřím, že se se starosty dohodneme a náš záměr podpoří i zastupitelstva.? Pokud budou souhlasit, spustí se složitý proces přípravy a schvalování dokumentace. Cyklostezka se zřejmě bude budovat postupně, první etapa má vést z Lanškrouna na Zámeček a křižovatku v Rudolticích. Pokud Lanškrounsko uspěje se žádostí o evropské peníze, ke stavbě cyklostezky by mohlo dojít v letech 2010 ? 2011. ?Bude to však také záviset na tom, na jaké narazíme problémy, například majetkoprávní nebo v ochranných pásmech dráhy a silnice první třídy,? dodal Martin Košťál. ?To je ale vis maior.?

(daf)
Marcela Machá?ková – 12.11.2008 20:10

Počítadlo.cz